30.05.2024 13:31

Saatavuusharkinta palautetaan siivous- ja kiinteistöpalvelualan ammateissa Uudellamaalla

Saatavuusharkinnan palauttaminen ei pääsääntöisesti vaikuta työmarkkinoilla jo olevien ulkomaalaisten hakiessa jatkolupaa oleskeluluvallensa.

Uudenmaan ELY-keskuksen maahanmuuttoasiain toimikunta on päättänyt alueellisen työlupalinjauksen päivittämisestä muun muassa siivousalan ja kiinteistöpalvelualan ammattien kohdalla. Siivous- ja kiinteistöpalvelualan ammatteihin palautetaan saatavuusharkinta.

Saatavuusharkinnan palauttaminen tarkoittaa, että työnantajan on selvitettävä, onko kyseiseen tehtävään saatavilla kohtuullisessa ajassa työvoimaa Suomesta tai muualta EU-/ETA-alueelta. ETA-alueeseen kuuluvat Islanti, Norja, Liechtenstein ja Sveitsi EU-maiden lisäksi. PAMin lakimies Maaret Pulliaisen mukaan saatavuusharkinnan palauttaminen ei pääsääntöisesti vaikuta jo työmarkkinoilla oleviin PAMin jäseniin, jotka ovat EU- ja ETA-alueen ulkopuolelta töissä työntekijän oleskeluluvalla kiinteistöpalvelualalla.

Saatavuusharkintaa ei suoriteta seuraavissa tilanteissa:

• Jatkolupahakemus koskee samaa ammattialaa kuin hakemusta jätettäessä voimassa oleva työntekijän oleskelulupa.
  • Jatkolupahakemus ei koske samaa ammattialaa, mutta ulkomaalainen on työskennellyt työntekijän oleskeluluvan nojalla vähintään yhdeksän kuukauden ajan.

Saatavuusharkinta ja alueelliset työlupalinjaukset koskevat työntekijän oleskelulupaa. Työnteko-oikeuden perusteena voi olla esimerkiksi siis myös opiskelijan oleskelulupa.

– Saatavuusharkintaa ei normaalitapauksissa sovelleta työmarkkinoilla jo olevien ulkomaalaisten hakiessa jatkolupaa työntekijän oleskeluluvallensa. Eli PAMin jo kiinteistöpalvelualalla työskentelevät jäsenet, jotka ovat tulleet EU- ja ETA-alueen ulkopuolelta eivät pääsääntöisesti tule saatavuusharkinnan piiriin hakiessaan jatkolupaa, Pulliainen kertoo.

Saatavuusharkinnan palauttaminen kertoo heikentyneestä työllisyystilanteesta Uudellamaalla

PAMin tutkimuspäällikkö Antti Veirton mukaan saatavuusharkinnan palauttamiselle vaikuttaa työllisyystilastojen valossa olevan selkeät perustelut.

– Saatavuusharkinnan palauttaminen heijastaa työllisyystilanteen huomattavaa heikentymistä Uudellamaalla. Avointen työpaikkojen määrä kiinteistöpalvelualalla on vähentynyt, työttömyys kasvanut ja tarjolla olevien työsuhteiden kesto lyhentynyt, Veirto kertoo.

Käytännössä saatavuusharkinta toteutetaan yleensä työpaikan julkaisuna TE-hallinnon järjestelmässä. Tällöin edellytetään, että työpaikka on julkaistuna vähintään kaksi viikkoa. Vasta tämän jälkeen voi TE-toimisto tehdä osapäätöksen kolmannesta maasta tulevan työntekijän oleskeluluvasta.

ELY-keskuksen työlupalinjaus

Teksti: Pauli Unkuri