01.05.2024 12:45

Vappupuheissa haastettiin hallituksen politiikkaa: ”Suomen on pystyttävä parempaan”

PAMin johdon puheissa työn ja työntekijöiden juhlapäivänä korostuivat hallituksen rajut leikkaukset, jotka ovat kohdistuneet erityisesti naisiin.

Orpon – Purran hallituksen leikkausten ja toimenpiteiden erityisenä kohteena ovat olleet naiset, Palvelualojen ammattiliiton puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen sanoi vappupuheessaan Tikkurilassa.

Naiset ovat selvänä enemmistönä yksihuoltajissa, osa-aikatyöntekijöissä ja pienituloisissa, ja ne kaikki ovat ryhmiä, joihin hallitus leikkauksillaan iskee. Toteussaan leikkaukset ajavat monet toimeentulotuen varaan.

Palkkatyö merkitsee tekijälleen itsenäisyyttä ja riippumattomuutta, mutta toimeentulotuen varasta on vaikea ponnistaa takaisin työelämään. PAMin jäsenistä noin 70 prosenttia on naisia. Rönni-Sällinen sanoo olevansa huolissaan siitä, laajeneeko leikkausten aiheuttama tasa-arvon takapakki muutenkin.

Rönni-Sällisen mielestä Orpon – Purran hallitus ja sen puolueet ovat tehneet osansa huonon keskustelukulttuurin edistämisessä. Lisäksi hallitus on heikentänyt kansalaisyhteiskuntaa.

— Asennemittauksissa näkyy, että miesten ja naisten asenteet ja maailmat ovat erkaantumassa toisistaan. Tämä näkyy myös sosiaalisessa mediassa. Naiset ovat somessa räävittömän ja uhkaavan kielenkäytön, suoranaisen naisvihan kohteina. Moni sanoo jo, ettei halua osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Taloudellisen tilanteen lisäksi keskustelukulttuurin muutos suistaa naisia yhteiskunnallisesta osallisuudesta. Suomen on pystyttävä parempaan.

Annika Rönni-Sällinen

— Järjestöt mahdollistavat osallistumista, ne tukevat ihmisten jaksamista ja estävät syrjäytymistä. Rauhanliikkeessä toimiminen luo toivoa. Ammattiyhdistysliike on ollut mukana monet kerrat yhteistyössä pelastamassa Suomea.

— Kaikkien näiden kimppuun hallitus on käynyt. Toivon, että hallitus laittaa nopeasti stopin kansalaisyhteiskunnan kurjistamisohjelmallensa. Hallituspuolueiden enemmistö on myös tylysti sivuuttanut perustuslakivaliokunnassa asiantuntijoina kuultujen perustuslaki- ja ihmisoikeusasiantuntijoiden kriittiset huomautukset työtaisteluiden rajoituksista.

— Orpon – Purran hallitus hilaa Suomea niiden maiden joukkoon, jotka joutuvat kansainvälisesti vastaamaan ihmisoikeusloukkauksistaan. Tämä ei paranna Suomen mainetta eikä lisää Suomen houkuttelevuutta hallituksenkin kaipaamille ulkomaalaisille investoinneille ja osaajille. Suomen on pystyttävä parempaan, Rönni-Sällinen sanoo.

”Yhdessä sopimalla saamme aikaan enemmän kuin käskemällä ja sanelemalla”

Edunvalvontajohtaja Jaana Ylitalo katsoo kameraan kädet ristissä.
”Tilanteessa, jossa sota on tullut kouriintuntuvaksi osaksi elämäämme ja tarvittaisiin todellakin yhdistävää politiikkaa, Orpon-Purran hallitus on valinnut toisin. Se on ajanut työmarkkinat kaaokseen”, totesi PAMin edunvalvontajohtaja Jaana Ylitalo.

PAMin edunvalvontajohtaja Jaana Ylitalo korosti Hämeenlinnassa pitämässään vappupuheessa EU-vaalien ja sopimustoiminnan merkitystä.

—Todistamme paraikaa, mitä oikeiston ja oikeistopopulistien yhteistyö hallituksessa voi saada aikaan. On alkanut näyttää siltä, että tärkeimmät työntekijöiden oikeuksia turvaavat lakihankkeet tulevat Euroopan Unionista, eivät Suomen hallitukselta.

—Jotta työntekijän asian edistäminen EU-tasolla olisi mahdollisia myös jatkossa, on tärkeää, että kaikki työntekijät äänestävät eurovaaleissa. Äänestäkää siis ehdokkaita, jotka ovat työntekijän asialla, eivät vain puheissa, vaan myös teoissa.

Nyt jos koskaan tarvitsemme ammattiyhdistysliikettä. Tarvitsemme ay-liikettä puolustamaan työntekijöitä, puolustamaan heikompia ja puolustamaan oikeudenmukaisuutta.

Jaana Ylitalo

Ylitalo totesi, että yhdessä sopimalla saamme aikaan enemmän kuin käskemällä ja sanelemalla. PAM käy paraikaa neuvotteluja alustojen välityksellä työskentelevien ruokalähettien työehdoista.

—Tältä ryhmältä on puuttunut kaikki se turva, jonka poliittinen ja ammatillinen työväenliike ovat vuosien kuluessa rakentaneet meille perinteisissä työsuhteissa työskenteleville.

—Haluamme liittona tehdä myös lähettien osalta sitä, missä olemme maailman parhaita – sopia yhdessä työnantajien kanssa työn teettämisen ehdoista, jotka ovat sekä työn tekijöiden että yritysten kannalta kestäviä.

Suomen hallitukselle Ylitalo lähetti terveiset: Älkää rikkoko sitä, missä olemme parhaita.

”Hallitus on kohdentanut rajuimmat leikkaukset juuri heihin, joilla on alun perinkin ollut vähiten”

”Suomen taloudellisen tilanteen kestävä korjaaminen ei onnistu saksia heiluttelemalla. Loputtomat leikkaukset eivät ole ratkaisu”, sanoi toiminnanjohtaja Heidi Lehikoinen vappupuheessaan.

PAMin toiminnanjohtaja Heidi Lehikoisen esitti vappupuhessa huolensa siitä, miten nyt leikataan nuorilta ja tulevaisuudelta.

—Orpon-Purran hallitus puhuu leikkauksien olevan välttämättömiä, jotta velkataakkaa ei siirretä tuleville sukupolville, mutta leikkauksilla saadaan kuitenkin aikaan lisää köyhiä lapsia.

Kun leikataan koulutuksesta, leikataan lapsilta ja nuorilta. Kun laiminlyödään ilmastotoimia, tuhotaan heidän tulevaisuuttaan. Kun leikataan naisilta, leikataan lapsilta.

Heidi Lehikoinen

Lehikoinen huomauttoi, että talouden sopeuttamisen nimissä tehdyt jättileikkaukset työttömyysturvaan, tulevat jättämään pitkät jäljet perheisiin, joissa tulevaisuuden uskoa on koeteltu nyt jo vuosia.

— Haluan kysyä nyt pääministeri Petteri Orpolta sekä valtionvarainministeri Riikka Purralta: miksi kaikki lapset eivät ole teidän silmissänne yhtä tärkeitä? Miksi työntekijöiden ja työttömien tulevaisuuden mahdollisuuksista on niin helppo leikata?

”Järjestäytykää”

PAMin järjestöjohtaja Risto Kalliorinne kommentoi vappupuheessaan Oulussa pääministeri Orpo puheita sitä, että kaikki osallistuvat talouden sopeuttamistalkoisiin.

—Älkää antako juhlapuheiden hämätä. Tämä ei ole totta. Pääomatuloilla elävä ja yritystukia nosteleva eliitti on leikkausten ulkopuolella ja hallituksen erityissuojeluksessa.

Vaikka tilanne näyttää nyt synkältä, Kallioinne sanoo että toivo ei ole menetetty.

—Yö on synkin juuri ennen aamunkoittoa. Ja voin vakuuttaa teille, että aamunkoitto on vielä tulossa. Järjestäytykää!

Voimakkain aseemme ei ole lakkomoukari, vaan oma äänemme.

Risto Kalliorinne

—Valtaa pitävien on kuultava äänemme pauhu kaduilla ja toreille, mutta myös ääniuurnilla. Kesäkuun eurovaalien lisäksi alle vuoden päässä siintävät kunta- ja aluevaalit. Osoittakaamme, että kurjistava ja kyykyttävä politiikka ei saa kansan enemmistön tukea. Luottamus ja sopimisen tie on mahdollista palauttaa.

”Politiikka on arvovalintoja”

Iisalmen torilla ja Lapinlahdessa puhunut PAMin Itä-Suomen aluepäällikkö Jarno Koski haastoi hallituksen vaihtoehdottomuuden.

—Hallitus puhuu kovaan ääneen siitä, että meillä ei ole vaihtoehtoja. ”On pakko sopeuttaa, on pakko leikata”. AINA on olemassa vaihtoehtoja. Politiikka on arvovalintoja. Tällä hetkellä arvovalinnat ovat erittäin näkyviä: sakset heiluvat sosiaalisessa mediassa ja pienituloisten lompakolla.

Teksti: Hildur Boldt