02.02.2024 16:25

”Toivon, että hallituksen ylimielinen asenne meitä palkansaajia kohtaan päättyy” – PAMin lakon piirissä noin 100 000 työntekijää

PAMin lakko sulki kauppoja ja näkyi vahvasti myös ravintola- ja kiinteistöpalvelualoilla. Lakkoon osallistuneilla oli vahva halu vaikuttaa hallituksen toimiin.

Anu Tuomainen, Merja Heino, Anne Laitinen ja Teija Patronen olivat tulleet Pieksämäeltä asti osoittamaan mieltään STOPnyt!-mielenosoitukseen 1.2.2024. Kuva: Heidi Lehikoinen

PAMin Itä-Suomen alueen pääluottamusmiehet Ulla Leskinen Osuuskauppa Suur-Savosta ja Katja Kiema Osuuskauppa PeeÄssästä ovat tyytyväisiä kaupan alan lakkojen onnistumisiin. Lakko vaikutti laajasti Mikkelin, Pieksämäen, Savonlinnan sekä Joensuun ja Kuopion alueilla. Se sulki mm. useita S-marketteja ja Saleja sekä supisti toimipaikkojen aukioloaikoja ja lyhensi aukioloja myös ABC-liikenneasemilla.

Pääluottamusmiehet ovat lakon jälkeisenä päivänä iloisia hyvin pitäneestä lakosta ja ylpeitä työntekijöiden yhteishengestä ja vahvasta aloitteellisuudesta. Moni lähti Helsinkiin saakka kertomaan mielipiteensä Orpon-Purran leikkauspolitiikkaa vastaan ja moninkertainen määrä osallistui lakkoihin työpaikoillaan.

– Lisäksi monia mietityttää, tuleeko ensimmäisestä sairauslomapäivän palkattomuudesta tulevaisuudessa totta, jos lakiesitykset etenevät. Pienillä tuloilla ei ole varaa sairastaa, Kiema toteaa.

Orpon-Purran hallituksen toiminta ei saa pääluottamusmiehiltä kiitosta.

– Lakimuutokset, joita hallitus nyt kaavailee koskettavat meitä jokaista. Olemme yksi pienipalkkaisimmista aloista ja moni meistä tekee töitä pienillä tunneilla osa-aikaisesti. Elinkustannusten noustessa kaikki toimeentuloon liittyvät asiat vaikuttavat arkeen, Kiema toteaa.

– Työpaikoilla ollaan käärmeissään siitä, mitä hallitus aikoo. Siksikin osallistuminen lakkoon nähtiin välineenä olla mukana puolustamassa tärkeää asiaa. Yhteiskunnallinen valveutuneisuus on kasvanut koko ajan. Samoin pelko siitä, mitä tapahtuu tulevaisuudessa mietityttää monia, Leskinen kertoo.

– Toivon, että hallituksen ylimielinen asenne meitä palkansaajia kohtaan päättyy, lakivalmistelut pistetään jäihin ja niistä lähdettäisiin aidosti neuvottelemaan kolmikannassa.

Tärkeän asian puolesta oli lakkovalmiutta myös hotelleissa ja ravintoloissa

Matkailu- ravintola- ja vapaa-ajanpalveluissa PAMin lakkojen piirissä olivat muun muassa kaikki S-ryhmän ravintolat, liikenneasemat ja hotellit. Lisäksi kaikki Sokotelin ja Scandicin hotellit oli julistettu lakkoon.

Osuuskauppa KPO:n matkailu- ja ravintolapalveluiden pääluottamusmies Jonas Frilund vietti lakkopäivän suurmielenosoituksessa Senaatintorilla.

– KPO:n alueen kaikki Prismat olivat kiinni, mutta ravintoloita pidettiin alueella auki esimiesvoimin supistetuilla aukioloajoilla, Frilund kertoo.

Työntekijät suhtautuivat lakkoon positiivisesti ja ilmoittivat pääluottamusmies Frilundille jäävänsä lakkoon tärkeän asian puolesta.

– Etenkin sairaussakko eli palkaton sairauslomapäivä herättää vastustusta. Moni on sanonut, että ei halua mennä flunssassa töihin, Frilund sanoo.

KPO:n ravintola-alan työntekijöissä on paljon osa-aikaisia, jotka saavat palkan päälle soviteltua päivärahaa. Suojaosan poistaminen huhtikuussa iskee näihin työntekijöihin rajusti. Työpaikoilla tiedotettavaa hallituksen toimista on riittänyt etenkin maahan muuttaneille työntekijöille.

– Ulkomaalaistaustaisten työntekijöiden joukossa hallituksen toimet tulevat uutena asiana. Olen pyrkinyt sitten tiedottamaan asioista suomeksi ja englanniksi. Moni on myös viime viikkojen aikana liittynyt PAMin jäseneksi.

Kiinteistöpalvelualalla lakko vaikutti kiinteistöpalvelujen nopeuteen ja laatuun

Kiinteistöpalvelualalla lakkokohteina oli useita yrityksiä, muun muassa ISS Palvelut, Lassila & Tikanoja ja SOL. Alaan sisältyy sekä kiinteistönhuolto että siivouspalvelut.

Kiinteistöhuollon palveluissa on ollut lakon vuoksi viivästyksiä ja siivouksen laatu on monin paikoin kärsinyt, vaikka työnantaja olikin saanut organisoitua työntekijöitä moniin kohteisiin. Useissa kohteissa ei lakkopäivänä siivottu lainkaan.

ISS Palvelujen Kaakkois-Suomen ja Loviisan alueen pääluottamusmies Lea Ikonen oli lakkojen aikaan suurmielenosoituksessa Senaatintorilla. Hän katsoo, että lakot toteutuivat suurimmaksi osaksi aika hyvin.
– Iso joukko meidän porukasta oli mukana mielenosoituksessa, tälle asialle on nyt kannatusta. Mitään negatiivista ainakaan minun korviini kantautunut, joten varmastikin lakot ovat sujuneet kohtuullisen hyvin.

ISS Palvelujen Oulu-Kainuu alueen pääluottamusmies Jonna Mikkonen kertoo arvostavansa jokaista lakkoon mennyttä siivoojaa ja kiinteistönhoitajaa.

– Suuri kiitos tukijoukoille. Ei se lakkoon meneminen tällä alalla niin helppoa ole, kun työntekijät ovat hajallaan eri puolilla aluetta ja työtä tehdään usein yksin.

Teksti: Satu Ahonen, Minna Räsänen ja Pauli Unkuri

Avainsanat: