22.11.2022 13:11

PAMin Annika Rönni-Sällinen: Työnantajien sanelema vientivetoinen sopimusmalli on tiensä päässä

Työmarkkinaneuvottelut ovat viime aikoina olleet vaikeita kaikilla aloilla johtuen nykyisen sopimusmallin toimimattomuudesta. Palvelualojen työnantajaliitot näyttävät luovuttaneen sopimisvallan teollisuusliiton työnantajille, jolloin alakohtaisten ongelmien ratkaiseminen on käynyt mahdottomaksi ja palkkaerot kasvavat, totesi Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen liiton valtuuston syyskokouksessa tänään.

Työnantajapuolen yksipuolisesti sanelema ja koordinoima vientivetoinen työehtosopimusten neuvottelumalli on aiheuttanut PAMin neuvottelijoille harmaita hiuksia, turhautumista ja kiukkua vuosi vuodelta enemmän.

Julkisen alan lakot olivat Rönni-Sällisen mukaan metsäteollisuuden tapahtumien lisäksi vakava merkki sopimisen mallin toimimattomuudesta.

”Meidän osaltamme se on nyt karahtanut lopullisesti kiville. Työnantajien yksipuolinen malli sisältää niin paljon heikkouksia, että se ei vaan meille käy. Jo aiemmin on nähty, miten alakohtaisten ongelmien ratkaiseminen on käynyt mahdottomaksi ja miten palkkaerot puhtaiden prosenttikorotusten takia vain kasvavat”, kuvaili Rönni-Sällinen.

Akuutti ongelma palvelualojen palkkaneuvotteluissa on Rönni-Sällisen mukaan tällä hetkellä se, että työnantajaliitot näyttävät luovuttaneen sopimisvaltansa teollisuuden työnantajaliitoille. Työnantajien viesti palkankorotusten tasosta ja siihen vaikuttavista seikoista on toinen huolenaihe.

”Mikään muu kuin vientiteollisuuden kilpailukyky ei yrityksiä kiinnosta. Tällaisina aikoina kun inflaatio laukkaa ja ostovoima on laskenut ennätykselliset viisi prosenttia ja palvelualoilla kärsitään työvoimapulasta, luulisi kotimarkkinoilla toimivien yritysten olevan huolissaan myös työntekijöidensä pärjäämisestä ja asiakkaidensa kulutusmahdollisuuksista.”

Pohjoismainen hyvinvointivaltio tarvitsee pohjoismaisen työmarkkinamallin

Puheessaan Rönni-Sällinen puhui myös eduskuntavaaleista ja pohjoismaisen mallin vahvistamisesta. Pohjoismaat ovat lähes kaikkien kansainvälisten vertailujen kärjessä, eikä se ole sattumaa.

”Pohjoismainen menestysresepti on kestävä talouspolitiikka, hyvinvointivaltio ja järjestäytyneet työmarkkinat. Nämä kolme ainesosaa luovat yhdessä hyvinvoinnin, tasa-arvon ja taloudellisen kilpailukyvyn hyvän kehän. Yhteiskunta on vakaa, työelämä on inhimillistä, ihmiset voivat hyvin ja yritykset voivat menestyä.”

Sopimisen kulttuuri ja kolmikanta on mahdollistanut nopean, mutta oikeudenmukaisen sopeutumisen muuttuneisiin olosuhteisiin ja kriiseihin.

”Sopiminen työmarkkinoilla on Suomessa huolestuttavassa hajaannuksen tilassa ja vaatii vahvaa uudistamisen halua ja kykyä kaikilta työmarkkinaosapuolilta. Pohjoismainen hyvinvointivaltio tarvitsee myös pohjoismaisen työmarkkinamallin!”

”Sopimista ja kolmikantaa tarvitaan nyt, kun meidän on tehtävä nopea siirtymä ekologisesti kestävään yhteiskuntaan ilmastokriisin torjumiseksi. Kuolleella planeetalla, kun ei ole työpaikkoja.”

PAMin valtuustoon kuuluu puheenjohtajan ja kahden varapuheenjohtajan lisäksi 50 jäsentä eri puolilta maata. Valtuusto kokoontuu sääntömääräisiin kokouksiin kaksi kertaa vuodessa. Syksyisin valtuusto käsittelee muun muassa päättää seuraavan vuoden toiminnasta ja taloudesta.