Artikkelit

07.11.2022 11:04

Työkaluja mielen hyvinvoinnin tueksi

Mielenterveyden tuen työkalupakki tarjoaa helppokäyttöisiä keinoja ja menetelmiä mielenterveyden tukemiseen ja mielenterveysongelmien ennaltaehkäisyyn työpaikkojen arjessa.

Työterveyslaitoksen erityisasiantuntija Telma Rivinoja kannustaa tutkimaan omaa mielen hyvinvoinnin tilannetta ja ottamaan sen rohkeasti puheeksi työpaikoilla. Kuva: Telma Rivinoja

Työelämän hyvinvointia luodaan joka päivä arjessa. Siksi pieneltäkin tuntuvilta arjen asioilla voi olla hyvinvoinnin kannalta iso merkitys. Työterveyslaitoksen toteuttama mielenterveyden tuen työkalupakki on verkkosivusto, joka tarjoaa maksuttomia työkaluja ja materiaaleja hyödynnettäviksi työpaikoilla.

Esimerkiksi Miten voit? -työhyvinvointitestin avulla jokainen voi tutkia oman mielen hyvinvoinnin tilannetta. Testi antaa tutkittuun tietoon perustuvan tilannekuvan omasta työhyvinvoinnista ja tarjoaa tarvittaessa toimintaohjeita. Se on suunnattu itsenäiseen käyttöön, mutta työyhteisö voi yhdessä sopia sen käyttämisestä esimerkiksi työhyvinvointipäivänä.

”Testin tekemiseen menee noin viisi minuuttia. Sen jälkeen työkalu tarjoaa juuri omaan tilanteeseen räätälöityjä neuvoja ja vinkkejä − oli kyse sitten haasteisiin tarttumisesta tai hyvän tilanteen ylläpitämisestä. Tästä olemme saaneet paljon kiitosta”, kertoo Työterveyslaitoksen erityisasiantuntija Telma Rivinoja.

Rivinoja suosittelee testin tekemistä itsetutkiskelun välineenä.

”Testitulosten avulla työntekijän voi olla helpompi sanoittaa omia tuntemuksia, ja niitä voi hyödyntää tarvittaessa esimerkiksi esimiehen tai työterveyshuollon kanssa käytävien keskustelun pohjana”, hän sanoo.

Luottamushenkilöille hän suosittelee tutustumista palautumislaskuriin, jonka avulla voi arvioida oman työpaikan työoloja palautumisen näkökulmasta sekä esimerkiksi päihdeohjelmatyökaluun, joka puolestaan auttaa omalle organisaatiolle sopivan päihdeohjelman laatimisessa.

Rivinoja muistuttaa kuitenkin, että niin työhyvinvointitesti kuin muutkin työkalut ovat apuvälineitä siihen tärkeimpään eli yhteisen keskustelun avaamiseen työpaikalla. Mahdollisista omaan jaksamiseen liittyvistä haasteista ja työpaikan toimintaan liittyvistä parannusehdotuksista olisikin tärkeintä keskustella työpaikalla oman esimiehen kanssa.

”Työntekijöiden on tärkeä muistaa, että työnantajalla on vastuu siitä, että työ ei vaaranna kenenkään terveyttä, turvallisuutta tai hyvinvointia. Jos kuitenkin oman työhyvinvointiin liittyy haasteita, meidän jokaisen vastuulla on tuoda ne esille sellaisissa työpaikkojen keskustelupöydissä, joissa niihin voidaan etsiä ratkaisuja”, hän sanoo.