06.10.2023 16:49

”Suoraan sanottuna pelottaa” – Nyt on #PainavaSyy liittyä liittoon

Huolestuneisuus yleisestä tilanteesta on kasvussa, vaikka työpaikkojen kahvihuoneissa Orpon-Purran hallitusohjelman kokonaisuudesta puhutaan vielä liian vähän, kertovat luottamusmiehet Arvo Mäkilä ja Raisa Vuorela.

Pamilaiset luottamusmiehet Arvo Mäkilä ja Raisa Vuorela osallistuivat SAK:n suureen luottamushenkilötapaamiseen 6.10.2023. Kuva: Antti Hyvärinen

– Aivan ensimmäiseksi kysymyksiä alkoi tulvia siitä, eikö ensimmäiseltä sairauspoissaolopäivältä saa enää jatkossa palkkaa, kertoo H&M:n valtakunnallinen pääluottamusmies Raisa Vuorela.

Hallitusohjelman mittavat leikkausaikeet tulivat julki kesäkuussa. Se on saanut ay-aktiivit, liittojen jäsenet ja koko ammattiyhdistysliikkeen aktivoitumaan. Parin viime viikon aikana Suomessa on nähty lukuisia ulosmarsseja, mielenilmauksia ja työpaikkatilaisuuksia.

Perjantaina 6.10. SAK:laisen ay-liikkeen luottamushenkilöt kokoontuivat Helsinkiin yhteisen tärkeäksi koetun asian vuoksi. Reilu 400 työpaikkojen luottamushenkilöä halusi lähettää yhteisen viestin hallitukselle: leikkauslista ei käy.

Työttömyysturvaan suunnitellut leikkaukset puhuttavat työpaikoilla

Pääluottamusmies Raisa Vuorela taivastelee hallitusohjelmassa heikennyksiä ja sen tavoitteita hankaloittaa työntekijöiden, työttömien ja ammattiliittojen toimintaa. Työpaikalla vastauksia on saanut antaa nyt jo moniin kysymyksiin.

– Keskustelu on kääntynyt työttömyysturvaan aiottuihin leikkauksiin ja erityisesti sen suojaosan poistoon. Se on monelle myyjälle kova menetys, koska kokoaikatyötä ei kerta kaikkiaan ole tarjolla, Vuorela toteaa.

Kaupan alan työehtosopimuksen alaisissa töissä H&M:llä työskentelee noin 1200 henkilöä. Valtaosa heistä on myyjiä. Vuorela kertoo, ettei myyjistä kukaan ole kokoaikainen. Yrityksessä myyjien maksimityötunnit ovat 35 tuntia viikossa, minimissään töitä tehdään 5 tuntia viikossa.

– Meillä työnantaja ei tarjoa kenellekään kokoaikaista työtä. Monet myyjät saavat palkan lisäksi soviteltua päivärahaa. Siksi 300 euron suojaosan leikkaus tulee kohdistumaan moniin. Se siis osuu kipeästi niihin, jotka jo muutenkin elävät pienellä palkalla, Vuorela kertoo.

Hallitusohjelma sisältää palvelualojen työntekijöille ja työttömille kohtuuttomia leikkauksia. Työttömyysturvaan tehtävien leikkauksien lisäksi listalla on myös asumistuen heikennykset.

– Suoraan sanottuna tulevaisuus pelottaa, olen todella huolissani, toteaa SOL:n alueellinen pääluottamusmies Arvo Mäkilä Turusta.

– Esimerkiksi omassa lähipiirissäni on henkilö, jonka työllistyminen ei ole helppoa. Työttömyysturvan heikennykset ja suojaosan poisto tulee osumaan lähelle ja vaikuttamaan toimeentuloon merkittäväsi, Mäkilä jatkaa.

Hallitus laittamassa työntekijät maksajiksi

SOL Palveluiden siivousalan alueellisena pääluottamusmiehenä Mäkilällä on työkavereinaan paljon maahan muuttaneita. Hallitusohjelmassa aiotaan heikentää esimerkiksi irtisanomisperusteita ja myös vaikeuttaa työperäisellä oleskeluluvalla työskentelevien asemaa. Nämä eivät ole Mäkilän mielestä reiluja toimenpiteitä.

– Tällä hetkellä tilanne huolettaa erityisesti heidän puolestaan. Toki kaikkien. Jos nämä työsuhdeturvaan aiotut heikennysesitykset menevät läpi, en tiedä kuka enää uskaltaa nousta toimimaan omien oikeuksien puolesta? hän kysyy.

Mäkilä ihmettelee hallitusohjelmaa ja haluaisi lähettää ministereille terveisiä.

– Yhteiskunnan ongelmat ovat syvällä, mutta kummastelen sitä, että ihmiset uhrataan talouden puolesta. Eikö toimivan valtiontalouden tarkoitus olisi palvella ihmistä?

Myös Vuorela haluaa jakaa myös omat terveisensä Orpon-Purran hallitukselle.

– Nyt maksajiksi ovat joutumassa työntekijät. Eikö vastineeksi leikkauksista pitäisi saada jotain, esimerkiksi lupaus riittävästä toimeentulosta ja kokoaikaisesta työstä? Vuorela kysyy.

Molemmat luottamusmiehet ovat sitä mieltä, että nyt on aika toimia yhdessä. Leikkausesitykset murtavat työlainsäädännön perusperiaatteita, vaikeuttavat työntekijöiden edunvalvontaa ja heikentävät oikeuksia.

– Nyt tarvitaan kaikki pamilaiset mukaan. Työpaikoilla on pyydettävä työkavereita liittymään liittoon, sillä tavoin olemme vahvempia. Meidän on yhdessä seistävä samassa rintamassa työntekijöiden oikeuksien puolustamiseksi. Nyt on #PainavaSyy toimia yhdessä kaikkien puolesta, Vuorela ja Mäkilä kannustavat.

Teksti: Minna Räsänen