Skip to content
Artiklar

11.04.2023 13:23

”Kundservicearbete är som gjort för mig!”

Lila Pietiläinens, 25, första arbetsplats var ett sommarjobb som medarbetare på Borgbacken. En bra sommarjobbserfarenhet blev inkörsporten till arbete inom kundservice.

Linnanmäki poiki Lila Pietiläiselle (kuvan oikeassa laidassa) kimmokkeen jatkaa asiakaspalvelutyössä. Kuva: Lila Pietiläisen kotialbumi

Det är snart fem år sedan Lila Pietiläinen från Esbo kände sig nervös inför sin första arbetsdag som medarbetare vid Borgbackens nöjespark. Det var hennes allra första anställningsförhållande som skulle börja. Hon hade bara en tanke i huvudet: skulle hon klara det?

− Jag var nervös helt i onödan. Vi fick ordentlig introduktion i arbetet och i början arbetade vi parvis vid åkattraktionerna för barn, så ingen behövde vara ensam, berättar Lila.

Hon blev också snabbt bekant med de andra sommaranställda – eller nöjesmästarna, som de kallas på Borgbacken. Och arbetskompisar fanns det gott om, för på Borgbacken arbetar sammanlagt över 700 sommarjobbare i olika uppgifter.

− Vi var lite som en stor familj, man kände sig inte alls ensam. Hjälpen fanns alltid nära, berättar Lila.

Hon lärde sig snabbt att ta ansvar, eftersom säkerheten är högsta prioritet. Man måste hela tiden vara på sin vakt och det går inte att t ex kolla på telefonen vid sidan av arbetet.

När hon lärt sig arbetet, skötte hon också åkattraktionerna för barn självständigt. Utöver dessa fick hon också ansvara för mer fartfyllda attraktioner, såsom den legendariska Kieputin. Lila själv såg man dock inte åka i dem, även om de anställda fick gratis inträde till dem som anställningsförmån.

− Jag körde också sådana attraktioner som jag själv inte vågade åka i, skrattar hon.

Givande möten

I sitt sommarjobb njöt Lila särskilt av att få arbeta utomhus och av stämningen i nöjesparken, även om arbetsdagarna ibland kunde bli upp till 10 timmar långa. Pausringarna roterade under dagen och det var framför allt barnen som gjorde arbetsdagarna roliga. 

− Jag älskade när barnen jublade av iver då de åkte i attraktionerna. Om någon blev på dåligt humör gav vi dem klistermärken och genast blev det gladare miner.

Hon lärde sig också hur det lönar sig att hantera olika människor i olika situationer och blev själv också förvånad över hur mycket hon njöt av att arbeta inom kundservice.

− Det kändes som om det arbetet var som gjort för mig! Jag skulle inte kunna tänka mig att arbeta med något annat än kundservice. 

Drogs med av kundservicearbetet

Den goda erfarenheten av sommarjobbet satte kursen för Lilas fortsatta karriär. De senaste fyra åren har hon arbetat i Verkkokauppa.com på Busholmen i Helsingfors där hon för närvarande tar emot kundreturer och varor för service. Vid sidan av arbetet har hon avlagt merkonomexamen.

Lila njuter fortfarande av att möta kunder och i synnerhet av de stunder då en kund som argt kom in för att göra en produktreklamation lämnar affären med ett leende på läpparna.

Hon uppmuntrar dem som funderar på sommarjobb att modigt prova sina vingar inom servicebranscherna.

− Med erfarenheten stiger också lönen och jobbet kan fungera som inkörsport till nästa arbetsplats.

Sök