29.01.2023 18:19

PAM:s styrelse beslutade att utvidga strejkerna inom handelssektorn

Strejken inom handelssektorn utvidgas under vecka 7 om inget avtal nås före det. Under den gångna veckan har parterna träffats för överläggningar under ledning av riksförlikningsmannen.

Apteekkialan järjestöjen mukaan lääkeasioiden uudistuksen tulee tähdätä järkevään ja vaikuttavaan lääkehoitoon

”Genom att utvidga stridsåtgärderna vill vi att arbetsgivarsidan ska förstå att anställda inom handeln behöver och förtjänar ordentliga löneförhöjningar. Vi siktar på en ökning på 200 euro i månaden, vilket är ett rimligt förslag när inflationen är så hög och levnadskostnaderna stiger”, motiverar PAM:s ordförande Annika Rönni-Sällinen förbundets krav.

Beslutet att utvidga strejkerna gäller anställda på lager under vecka 7. Strejkerna startar måndagen den 13 februari kl. 5.00 och avslutas den 16 februari kl. 5.00 (eller efter att ett skift som påbörjats före kl. 05.00 tagit slut). Strejkerna gäller totalt 47 verksamhetsställen och omfattas av cirka 4 000 anställda inom handeln.

Strejkplatserna och bemanningsföretagens funktioner >

Strejkerna gäller anställda som arbetar på strejkplatserna och omfattas av de kollektivavtal som PAM och Finsk Handel har förhandlat fram. Strejkerna gäller även inhyrda arbetare och de som är anställda av en underentreprenör.

PAM:s styrelse kommer att diskutera läget nästa gång tisdagen den 31 januari.

Mera information om strejkerna inom handeln >