17.11.2022 17:46

Skidcenterbranschens kollektivavtalsförhandlingar bröts – arbetsnedläggelse vid sex skidcenter

Servicefacket PAM och Turism- och Restaurangförbundet MaRa förde i oktober löneförhandlingar utan resultat. Sedan dess har förbunden förhandlat om skidcenterbranschens kollektivavtalet. PAM avbröt förhandlingarna idag. PAM:s styrelse beslutade idag om en begränsad arbetsnedläggelse vid sex skidcenter.

PAM:s ordförande Annika Rönni-Sällinen ser inte en väg framåt i förhandlingarna utan hot om konfliktåtgärder.

”Vi har haft ett avtalslöst läge i skidcenterbranschen sedan början av november. Utifrån arbetsgivarnas förslag fanns det inte längre förutsättningar att förhandla och därför avbröt vi dem. De anställda i branschen förtjänar att få löneförhöjningar och därför vill vi få fart på förhandlingar med en begränsad arbetsnedläggelse, konstaterar Rönni-Sällinen.

Arbetsnedläggelse vid skidcenter 1–3 december 2022

PAM:s styrelse har idag beslutat om en begränsad arbetsnedläggning som berör sex skidcenter. Arbetsnedläggelsen börjar den 1 december 2022 kl. 16.00 och avslutas den 3 december kl. 24.00 eller vid slutet av det arbetsskift som börjat före det. Arbetsnedläggelsen gäller de anställda som omfattas av skidcenterbranschens kollektivavtal vid följande företag och deras skidcenter.

• Rukakeskus Oy:s skidcenter i Kuusamo
  • Huippupaikat Oy:s  skidcenter i Kuopio (Tahko) och Sotkamo (Vuokatti)
  • Oy Levi Ski Resort Ltd:s skidcenter i Kittilä
  • Pyhätunturi Oy:s skidcenter i Kemijärvi