24.08.2022 10:38

Förbundet förenar

”Varje medlem i PAM har möjlighet att delta och komma med i facklig verksamhet”, uppmanar volontärer på PAM:s fackavdelningar. De vill vara med och bygga ett bättre arbetsliv, varje dag.

Människor håller i PAM:s ballonger som vajar i vinden på festivalområdet för Arbetarnas Musikfestival.  PAM-medlemmarna Kirsi-Maria Palander, Kati Linnera, Päivi Vuorinen-Vilen, Harri Helminen och Liisa Teeri har denna sommareftermiddag engagerat sig i diskussioner med festivalbesökare om arbetslivet och PAM.

Vi sätter oss ner en stund för att prata om vad som fått dem att gå med i PAM:s verksamhet.

”Jag har alltid fått hjälp av förbundet när jag behövt det. Dessutom har jag fått vänner genom att delta i olika aktiviteter”, säger Kirsi-Maria Palander.

Bredvid henne sitter Kati Linnera och nickar instämmande. De är båda förtroendevalda på sina arbetsplatser och sitter med i sina respektive fackavdelningars styrelser.

”Vi-andan. Det har fått mig att gå med och stanna kvar. Det är också anledningen till att man hela tiden vill delta mera och mera. Det finns för lite gemenskapskänsla nuförtiden, men PAM har det i sin verksamhet”, tillägger Linnera.

På Arbetarnas Musikfestival fick de svara på besökarnas frågor.

”Också igår kom någon och frågade om råd i ett anställningsärende”, säger Palander.

”Det är precis det som det fackliga arbetet handlar om, folk frågar om råd och så hjälper vi dem”, säger Palander.

Fackavdelningen är till för alla

PAM har 126 fackavdelningar som samlar alla förbundets närmare 200 000 medlemmar. Varje medlem tillhör en fackavdelning och därmed facket. De PAM:s medlemmar som jag snackar med deltar och utvecklar verksamheten i sina fackavdelningar, och det gör de vid sidan av sitt eget arbete. Det handlar om en hobby och att jobba som volontär.

Fackavdelningarna finns till för alla medlemmar.

”Alla som går med i facket bör ta reda på om den egna fackavdelningen och gå med i dess verksamhet. Mer information finns till exempel på avdelningars hemsidor, eller man kan fråga arbetsplatsens förtroendevald om närmare information”, tipsar Vuorinen-Vilen.

”Om det på den egna arbetsplatsen inte finns en förtroendevald, kan man vända sig till fackavdelningen. Det är bra att komma ihåg att fackligt medlemskap ger också rätt att klaga över missförhållanden eller kräva förbättringar. Är man inte medlem, kan man inte heller klaga på facket för att det inte gör något”, säger Harri Helminen.

Nya vänner, nya erfarenheter

Flera festivalbesökare har hittat till tältet, några PAM-medlemmar har också kommit för att hälsa på. Det är mycket glada miner och skratt.

”Förbundet är som en familj som förenar”, säger medlemmarna som jag pratar med. ”PAM:s verksamhet är så inspirerande att man vill gå med på ett möte, ett event eller en kurs. Man träffar vänner och har det trevligt tillsammans.”

Hur kan alla som gått med i PAM bli en del av detta? frågar jag mitt sällskap avslutningsvis.

”Genom att ta det där första steget och komma med”, lyder svaret.

Keywords:

fritid medlemskap