29.05.2023 12:53

Sovitellun päivärahan ”kannustinongelma” poistuu kokoaikatyötä lisäämällä

Vastentahtoinen osa-aikatyö on ongelma, joka tuottaa toimeentulovaikeuksia ja siksi tarvitaan soviteltua päivärahaa. Olisikin parempi rajata osa-aikatyön teettämistä kuin syyllistää sen tekijää, PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen sanoo.

YLE uutisoi eilen sunnuntaina laajasti kannustinloukoista, joiden vuoksi sosiaaliturvaa saavien ei ole rahallisesti kannattavaa mennä töihin. Huomio kiinnitettiin erityisesti palvelualojen työntekijöihin ja soviteltuun päivärahaan, jota maksetaan työttömänä työnhakijana kokoaikaista työtä hakeville osa-aikatyöntekijöille. Jutussa THL:n tutkimusprofessori Heikki Hiilamo arveli, että työvoimapulasta kärsivälle alalle olisi vakiintunut työskentelymalli tehdä osa-aikatyötä, vaikka kokoaikatyötäkin olisi tarjolla.

”Meidän kokemuksemme ei tue tätä käsitystä. Työpaikkoja on, mutta kokoaikaiset työsuhteet ovat edelleen vähemmistö”, Palvelualojen ammattiliiton puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen toteaa.

Esimerkiksi tänään maanantaiaamuna TE-palvelujen avoimissa työpaikoissa oli ryhmässä myyjät ja kauppiaat 1856 avointa työpaikkaa, ravintola- ja suurtaloustyöntekijöiden työpaikkoja 1441 ja siivoojien työpaikkoja 1363. Näistä kokoaikaisia toistaiseksi voimassa olevia oli selvä vähemmistö. Myyjien kokoaikaisia vakituisia paikkoja oli avoinna 528, ravintola- ja suurtaloustyöntekijöiden 691 ja siivoojien kokoaikatyöpaikkoja 401.

Viime vuonna alkaneista työsuhteista vähittäiskaupassa taas 60 prosenttia oli osa-aikaisia ja rekrytointiongelmista kärsivällä majoitus- ja ravitsemisalalla alkaneista työsuhteista 58 prosenttia oli osa-aikaisia.

”On suorastaan hämmentävää, miten tämäkin palvelualojen työntekijöiden vuodesta toiseen esiin pitämä osa-aikatyön ongelma kääntyy alalla työtä tekevien syyksi. On kohtuutonta, että heidän toimeentulostaan halutaan leikata, kun työsuhteet heikkenevät”, Rönni-Sällinen sanoo.

”Meidän mielestämme olisi parempi purkaa kannustinloukkuja vaatimalla parempia työsuhteita”, Rönni-Sällinen sanoo.

PAM on esittänyt idean, että osa-aikaisen työsopimuksen tekemiseen pitäisi olla lainsäädännössä määritellyt hyväksytyt syyt.  Sellaiset vaaditaan määräaikaiseen työsopimuksenkin solmimiseen.

”Idea on edelleen vapaasti käytettävissä Säätytalon hallitusneuvotteluissa”, Rönni-Sällinen lupaa.

PAM on myös vuodesta toiseen nostanut työehtosopimusneuvotteluissa esiin erilaisia malleja, miten työntekijä voisi saada lisätunteja työsopimuksessa olevien tuntien päälle ja miten työantajan työsopimuksessa sovittujen tuntien päälle teettämät lisätunnit päivitettäisiin työsopimukseen.

”Pyrkimys on ollut parantaa palkkatuloja ja vähentää päivärahan osuutta toimeentulossa sekä saada työntekijöiden toimeentulosta vakaampaa. Edistyminen on ollut kovin hidasta, mutta syypää tähän eivät ole sovitellusta päivärahasta nautiskelevat jäsenemme, vaan työnantajien edustajat” Rönni-Sällinen valaisee.

Avainsanat:

toimeentulo työsuhde